Fokus er nøglen til en vellykket opstart

Definitionen af en start betyder, at du har meget få ressourcer til at ansætte og lidt tid til at få dem til at gøre noget værdifuldt. Uret er altid tikker, og penge (hvis du selv har nogen) der kører af dagen. Med så lidt at udnytte, nødt du til at sikre, at fokus for din virksomheds produkt tilbud er som knivskarpe som muligt.
Ikke være alt hvad du kan. Være så lidt, som du kan være.
De fleste opstartsvirksomheder mislykkes, fordi de forsøger at være alt for mange ting at alt for mange mennesker lige fra starten. De tænker på alle mulige muligheder de kunne indlæse i deres produkt tilbud. Mens dette kan give dem følelsen af at være en af de “store drenge”, er den barske virkelighed, de ikke er. Faktisk ved at forsøge at være alt for mange ting fra starten, ender disse virksomheder ofte med at levere nogen reel værdi på alle.
I stedet for at forsøge at være alt for alle mennesker, prøve at være én ting til alle mennesker. Tænk på PayPal, den meget vellykkede start, der tillod brugere at e-mail penge via internettet til hinanden. PayPal kunne have valgt en million muligheder for deres tilbud. De kunne være blevet en on-line kreditkortselskab, en auktion site, en udbyder af lån og så videre. Men hvad fik virksomheden succes var deres fokus på kun ét tilbud – e-mail penge fra en person til den anden.
PayPal gjorde en simpel ting så godt, at industrien gigant eBay købt dem for $1,5 milliarder i 2002, selv efter eBay havde allerede bygget den samme service selv. PayPal er et godt eksempel på en virksomhed at holde en skarp fokus én gør på ting ret selv når så mange store muligheder kunne have let distraheret dem.
Bid af mindre, end man kan bage
Levere produktet til markedet er en fantastisk præstation at begynde med. Selv stadig, et fælles problem blandt små virksomheder er deres manglende evne til at forudsige, hvad det vil tage at faktisk støtter et produkt, når det er gået til markedet. Det er nemt at forestille sig sammensatte produkter med masser af funktioner. Men ligefrem at bringe produktet på markedet og støtte dets anvendelse med kunder er en helt anden historie.
I stedet at rulle ud alt og køkkenvasken i din tilgang til markedet bare rulle ud af vasken. Hvis du opdager, at du kan støtte dit fint produkt, efter at det har været med succes sælge i det første år, derefter gå videre og tilføje til det. Det er meget nemmere at tilføje funktioner undervejs, end det er at understøtte funktioner, du ikke har ressourcer til at begynde med.
Du har 10 sekunder til at få det rigtige
Din kunde har et liv, selvom du ikke. De bliver konstant bombarderet med marketingmeddelelser fra de nyeste film udgivelser den nyeste type shampoo. De har ikke tid eller energi til at stoppe deres hele dagen til at fokusere på netop dit produkt. Så hvis du er heldig nok til at have ti sekunder af deres opmærksomhed på, havde du bedre gøre god brug af den.
Motion for at udvikle din værdi proposition i ti sekunder er en fantastisk måde at destillere ned din funktionssæt til de elementer, der vil få folks opmærksomhed lige bortrejst. Hvis det ikke kommer til at tilføje værdi til ti sekunder pitch, er det ikke afgørende for dit produkts succes. Hvis du ikke kan få dine kunders opmærksomhed med den ene centrale fordel til dit produkt, vil resten af din funktioner aldrig se dagens lys til at begynde med.
Bo på target guld leder
Dit produktlancering er kun begyndelsen på at holde dit fokus. Når du har bragt dit produkt til markedet og nød nogle tidlige succes, kan det blive endnu sværere for at holde fokus. Nu har du kunder ringer dig og anbefale (eller krævende!) funktioner tilføjes og tjenester skal ydes. Alle disse distraktioner gør det endnu sværere at holde dig og dit team fokuseret på et enkelt mål.
Processen med at holde dine ressourcer fokuseret efter lanceringen er heldigvis helt det samme. Du skal vælge dine kampe og allokere ressourcer mod de få initiativer, der vil være bedst tjent med at gøre én ting ret, der virkelig køre din virksomhed. Betjener behov og luner af hver kunde lyder fantastisk, men det kan også være en frygtelig omvej, når de forsøger at holde din virksomhed bevæger sig frem.
Hvis på ethvert tidspunkt under rejsen du er usikker på om du tilbringer din tid og ressourcer effektivt, bare spørg dig selv et spørgsmål, “er det at køre core fordel af vores produkt?”. Hvis svaret er “ja”, er du på vej i den rigtige retning.

11 kommentarer

Skriv et svar til Nllpcearf Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *