Disciplin kan være vane formning

“Gøre hver dag eller to noget for ingen anden grund end at du ikke ville snarere gør det, så, når timen i skrækkelig savn trækker nær, det finder du ikke nervøs og utrænede at stå test” — William James, vane
Gode og dårlige vaner er små daglige valg, der ophobes. Hvert valg er en lille ledning, der er vævet sammen med hundredvis af andre små valg. I sidste ende udgør disse ledninger en stærk kablet. Som et barn, der vokser en lille mængde hver dag, samle vores lille valg uden megen forudgående varsel. Da vi indse, at vi har enten en god eller en dårlig vane, har vanen os. De fleste af vores daglige valg udføres automatisk uden at tænke om dem. For at ændre vores vaner, nødt vi først til at være opmærksom på dem. Derefter skal vi arbejde baglæns fra vane til de daglige praksis, der danner det. For at ændre en vane, vi har brug at ændre denne praksis.
Overspringshandling er et godt eksempel. Sætte tingene indtil i morgen er en populær arbejdskraftbesparende enhed. Men som skuespiller og komiker, WC Fields, sagde engang: “der kommer et tidspunkt, at du skal tage tyren ved halen og ansigt at situation.” Undlade at klare svære situationer normalt gør dem værre. Men det er en vane. Jo oftere vi trække tiden ud, jo mere naturligt det er at gøre næste gang. Modsat er også sandt. Hvis vi praktiserer, gør de ting, som vi mest ønsker at forsinke først, finder vi, at det ikke var så slemt efter alle. Og alt andet, der følger er så meget lettere.
Vores disciplin og vaner foråret fra vores passion og engagement. Jeg synes, at når jeg har den mindste mængde af selvdisciplin og har de største problemer med at danne en succes vane, det er ofte fordi mit hjerte ikke er i det. Så for at motivere mig selv, nødt jeg til at finde måder at øge min passion.
I år fortalte jeg mig selv, hvor meget jeg hadede jogging tidligt om morgenen. Jeg ville bide tænderne og gå efter en kort sigt, fordi jeg vidste, det var godt for mig. Jeg klagede så meget om jogging, at mine kolleger engang købte mig en tee shirt komplet med handy “kører undskyldninger” trykt på den. Så begyndte jeg at koncentrere mig om alle fordelene ved jogging. Jeg betalte opmærksomhed til dufte, lyde og seværdigheder omkring mig. Jeg fokuserede på hvordan styrket jeg følte i brusebad bagefter, og hvor meget mere energi, jeg havde hele dagen. Jeg talte om, hvor meget bedre jeg følte fra arbejde ud. Jeg har læst artikler om fordelene af aerobe motion. Jeg udvidet langsomt min kørestrækning. Til sidst kom jeg elsker jogging. Da jeg brød mit kraveben i et uheld på ski (jeg opdagede den smertefulde sandhed af den farligste erklæring på ski bakken – “Bare Følg mig, far”), jeg gik jogging med min skulder hoppende smerteligt i en overkroppen tandbøjle. Jeg stødte enten mit hoved for hårdt i efteråret på ski bakken eller vanen har mig.
Passion er en central ledelse element. I en Fortune artikel om “Americas mest beundrede virksomheder” giver Thomas A. Stewart retning, der gælder for alle leader i alle sociale, familie eller organisation rolle. Hans Råd fremhæver også en vigtig grund disse ledere er så vellykket. “Der er endnu et element i vores liste over ting ledere skal gøre, og det er bare hvad din mægler siger investorer skal ikke: falder i kærlighed. Der er direktører som slash og administrerende direktører, der fix og administrerende direktører, der sikrer og CEO, der bygger. De store dem gøre alle disse ting også, men først og fremmest de elsker. Passion, engagement, vildskab – træk af elskere er i disse ledere.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *